January 7, 2010

A do- and remeber-box



My stepson is a very smart and clever little boy. He does things on his computer that I did not even know was possible. And I have taken IT on university level. Not that I should brag very loud abaout that - but he is 12 years old...

He does not play a lot of computergames - he makes the computergames.... not very advanced yet, but still...
He also makes filmanimations. You can see one of them here.
He also has is own webforum. He has downloded a theme for it and then altered it. You can see it here. The forums theme is a computerprogram that he uses to make 3D animations and computergames.



So you can probably understand that I am pretty proud of him.
But even though he is very good at this kind of things, the daily things can be difficult. 
One day he tried to describe it for us and he said:
"You know, it's like there are two boxes in my brain. In the Do-box I have all the things that I don't have to think about - I just Do them. And in the Remeber-box is allt he things that I have to concentrate to remeber - I don't do theese things automatically. I always have to work to move things from the remeber-box over to the Do-box - and that is a lot of hard work!"


He is a very visual kid!!
So we decided to help him and make a Remeber-box and a Do-box.



Are they cool or what?


The thought is that in the Remeberbox we will write down some of those thing he finds hard to remember. Then we will take one note and hang on the pad above the boxes. This will be the thing he is going to have his focus on. When he does not need to be reminded of this thing anymore - but just do it - then the note goes into the Do-box. And we can find a new note.


 And here comes the genius about it all - also his idea (I would love to say that it was mine, but... I had to think about his suggestion for several minutes before I saw the genius about it).


Here it goes - think traffic-light.


The things he has to remember and focus on is lying in the RED box. When he do them automatic they are moved over to the GREEN box. 
I was going to make the whole thing green because that is his favorite color.... that's how boring I am....

I do belive that there is others out there who has kids with challenges like this. It can also be usable for learning f.ex. math, or spelling... what ever you can think about. I hope that this is an idea that is usable for you.  


If you make something like this - please come back to tell me, so that I can see ;o)





 
 Min stesønn er en veldig smart liten gutt. Han får til ting på sin datamaskin som jeg ikke engang visste at gikk an - og jeg har tross alt 1 år med IT på universitetet. Ikke at det er all verdens, men han er bare 12 år!
Han spiller ikke dataspill - han lager dem! 
Han går på kulturskolen og lager animasjonsfilmer. Dere kan se hans versjon av De Tre Bukkene Bruse her.
Han har også sitt eget forum på nett. Forumets tema er et dataprogram som han bruker til å lage 3D-animasjoner og dataspill. 
Han har lastet ned en ferdig template til dette frorumet, men så har han gått inn i filene og foranderet hele utseende på det. 
Forumet kan dere se her.
 

 Som dere kan skjønne så er jeg ganske stolt av ham. 
Han er en veldig visuell gutt, og selv om han er veldig flink til å lage animasjoner og endre php-script, så sliter han litt med sånne dagligdagse ting.


Han prøvde å beskrive det for oss en dag og sa:
"Det er akkurat som om jeg har to bokser i hjernen min. En Huskeboks og en Gjøreboks. De tingene jeg bare gjør uten å tenke på det, de ligger i gjøreboksen, men de tingene som jeg må tenke meg om for å huske å gjøre, de ligger i huskeboksen. Jeg vil gjerne at de skal flyttes over i gjøreboksen - slik at jeg bare gjør dem automatisk. Men det er veldig hardt arbeid å flytte dem over".


Så vi fant ut at vi skulle hjelpe ham litt med det og laget disse boksene til ham. 

Er de ikke stilige!


Men så kommer det geniale. Jeg tenkte at jeg lager dem grønne - siden det er ynglingsfargen hans, og lagde den ene, så kom han og sa at den andre kunne være rød.
Det tok litt tid før jeg så det, men det er jo helt genialt!
Tenk trafikklys. Det han må stoppe og for å huske på - det ligger i den røde boksen. Det som går automatisk - det ligger i den grønne.


Det som er planen nå er at vi skal skrive ned de tingen han sliter med å huske på små lapper som vi legger i den røde boksen. Så tar vi 1 lapp og henger på den svarte matta over boksene. Dette vil være den ene tinge som vi skal fokusere ekstra mye på i en periode. Når vi ser at han ikke lenger trenger å tenke seg om for å gjøre det - så kan lappen legges i den grønne boksen. Så finnr vi en ny lapp og begynner på ny.






When a note is put into the green box he can ring the bell!

Og når en lapp havner i den grønne boksen - så kan han ringe med bjella!





Jeg er sikker på at det er flere der ute som kan bruke denne ideen til sine barn, enten de har den typen problemer som min stesønn har, eller som oppmuntring til å lære gangetabellen eller annet faglig.


Hvis noen av dere lager noe lignende så gi meg gjerne beskjed slik at jeg kan få komme å se. ;o)




2 comments:

LINDA said...

WOW!!!! This is simply STUNNING!!!I love it!!Very beautiful work.. BTW Landon won his game..How cool is that...
Hugs Linda

Mamma said...

Hei Gunn. Dette var bra. Noen og hver av oss kunne trenge en slik boks. Kanskje noe å ønske seg til bursdagen. Jeg synes ideen var bra og utførelsen var super.
Hilsen Mamma